Textele, fotografiile si planurile din aceste pagini sunt rezultatul a foarte multe ore de munca. Pot fi utilizate exclusiv pentru uz personal iar pentru folosirea in alte scopuri va rog sa ne contactati.

SIBIU, Muzeul Locomotivelor cu Abur ( III )

inapoi la REPORTAJE
continuare la: SIBIU, Muzeul Locomotivelor cu Abur ( II )

C.F.R. 130.503

Prima achizitie de catre Romania a acestui tip de locomotiva a fost facuta in perioada 1911 – 1916, cand un numar de 40 de bucati au intrat in parcul C.F.R.

Datorita calitatilor bune in exploatare, dupa anul 1920, este comandat uzinelor SKODA un nou lot de 80 de bucati, din tipul 1C-h2, ce vor fi livrate in perioada 1921 – 1922 si vor primi numerele C.F.R. 130.501 – 130.580.

Locomotivele erau dotate cu supraincalzitor, instalatie de arderea pacurii de tip Cosmovici, sistem de frana pneumatica Westinghouse ce actiona pe ultimele roti motoare ale masinii si pe rotile tenderului si instalatie pentru incalzirea trenurilor de calatori.

Utilizata, in principal, la tractiunea trenurilor de calatori pe liniile secundare este folosita si la remorcarea convoaielor de marfa avand in vedere cele 9500 kgf dezvoltate.

Printr-un concurs de imprejurari locomotiva din muzeul Sibiu nu este 130.503.
Aceea care a a purtat aceste placute a participat, cu ocazia sarbatoririi a 100 de ani de existenta a Garii de Nord, in 1972, la o expozitie avand ca tema istoria feroviara.
Dupa terminarea expozitiei masina 130.503, doi ani mai tarziu este casata, i se iau placutele si se monteaza pe 130.569 aflata astazi la muzeu.


C.F.R. 230.224

… sau P8 (K.P.E.V.) ce reprezinta unul dintre cele mai cunoscute proiecte si una dintre cele mai frumoase locomotive cu abur.

2C-h2, ca tip de locomotiva, a aparut mai intai in America de Nord.

Cu o putere de 1185 CP si viteza maxima de peste 70 km/h era destinata tractiunii trenurilor de calatori atat pe linii cu profil usor cat si pe linii cu profil greu.

Incadrata la C.F.R. in seria 230.000 a circulat pe liniile romanesti incepand cu anul 1919, primele P8 ajungand la noi ca despagubiri de razboi.
Fabricilor germane le-a fost transmisa prima comanda in anul 1920 iar livrarea s-a facut in 1921.

Urmeaza alte comenzi, in special, datorita calitatilor bune ale masinii cu urmatoarele caracteristici generale: diametrul rotilor motoare 170 mm, greutatea in serviciu 77,70 tf, sarcina maxima pe osie 17,20 tf, raza minima de inscriere in curba 180 m, forta de tractiune 9280 kgf si viteza maxima 100 km/h.

Incepand cu anul 1932, locomotivele P8 sunt construite si livrate la C.F.R. de catre uzinele Resita si Malaxa intr-un numar total de 230 de exemplare.

230.224 C.F.R. a fost construita de catre Uzinele Resita in anul 1933, fiind echipata cu distributie Heusinger, injector de pacura Cosmovici, iluminat cu petrol, nisipar cu aer comprimat, frana automata Westinghouse ce actiona pe toate rotile, inclusiv pe cele ale boghiului alergator.


C.F.R. 231.065 Pacific

Acest tip de locomotiva (2C1-n2) apare pentru prima data in anul 1889 pe pamant nord-american.

J.A.Maffei (Munchen) este fabrica aleasa de catre inginerii Theodor Dragan, George C. Cosmovici si Theodor Bals pentru construirea locomotivei de tip 2C1-n2, ingineri ce au elaborat si caietul de sarcini avand la baza documentatia modelului S3/6 (2C1-h4v) aflata in fabricatie inca din anul 1908.

Comparativ cu S3/6, locomotiva C.F.R., avea cateva deosebiri notabile: 4 cilindrii gemeni ce actionau asupra primei osii motoare, diametrul rotilor motoare de 1855 mm fata de 2000 mm la modelul german, fremul realizat din bare si, nu se putea altfel, ardere mixta – carbuni si pacura.
O alta particularitate o constituie cutiile de unsoare ale tenderului inventate si brevetate de catre George Cosmovici.

Echipate cu frana automata cu actionare rapida, pompa de uns multidebit, injectoare de apa si incarcata cu 21 mc de apa, 6 mc de pacura si 4t de carbune Pacific C.F.R. atingea o viteza de varf de 90 km/h.

Fapt inedit, 231.066 C.F.R., cea de-a 19000 – a locomotiva construita de catre Henschel, este vopsita special si participa la standul firmei Maffei in cadrul “Expozitiei transporturilor” de la Munchen in anul 1925.

Elegantele si performantele Pacific C.F.R. au fost utilizate, in perioada interbelica, la remorcarea trenurilor celebre expres romanesti, trenurilor speciale si regale.
Cel mai celebru tren expres romanesc remorcat de Pacific C.F.R. a fost “Fulger/Regele Carol I Pullman – Express”, introdus in circulatie in 1933, pe ruta Bucuresti – Constanta.
Prin majorarea rezervei de apa a tenderului se elimina oprirea pentru alimentare de la Fetesti iar durata calatorie se reduce de la 3 ore si 15 minute la 2 ore si 55 de minute la o viteza medie comerciala de peste 77 km/h.

Ultimele locomotive aflate in serviciu se retrag de pe liniile C.F.R. in iarna 1974 – 1975, dupa un parcurs cuprins intre 7 si 10 milioane de Km.

231.065 este activa si ne bucuram sa o vedem remorcand trenuri nostalgice si trenuri speciale.



C.F.R. 50.451

Inainte de a spune cateva cuvinte despre aceasta locomotiva este bine sa mentionam, fapt aproape singular, ca este printre putinele care sunt cuplate cu tenderul propriu 50.451.

Cresterea continua a traficului de marfa, dupa anul 1920, determina Administratia C.F.R. sa ia in calcul posibilitatea achizitionarii unei locomotive puternice dar avand masa redusa pentru a face fata circulatiei pe liniile romanesti aflate in refacere dupa razboi.
S-a optat pentru o locomotiva standard, tipul K.P.E.V. G10 (BR 57), construita de catre Henschel & Sohn incepand din anul 1910, cu un comportament foarte bun in exploatare, tip ce va fi cunoscut ca facand parte din seria C.F.R. 50.100.

Echipata cu instalatie de iluminat electrica AEG, instalatie pentru arsul pacurii tip Cosmovici, frana automata, locomotiva dovedeste reale calitati in exploatare astfel incat determina autoritatile romane sa importe un numar foarte mare de locomotive...

50.451 face parte din patrimoniul national si este masina care incheie seria importurilor din strainatate de locomotive cu abur facand parte din lotul livrat Romaniei in anul 1930.

Incepand cu 1926, acest tip de locomotiva este construita in Romania, avand la baza planurile initiale, de catre U.D.R. (Resita) si Uzinele Niculae Malaxa.


C.F.R. 140.117

Este o locomotiva conceputa pentru tractiunea trenurilor grele de marfa.
Construita de BLW (Baldwin Locomotive Works) ajunge in Europa ca urmare a efortului de razboi depus de catre S.U.A. in WW I.
Anduranta in exploatare se remarca prin: circulatia pe cai ferate slab terasate, inscrierea pe raze minime de curbura de 107 m, posibilitatea spalarii sinei prin intermediul unei instalatii speciale cu apa calda si jet de abur sunt numai cateva din calitatile ei.

Toate acestea au facut ca Ministerul Lucrarilor Publice sa comande, in anul 1920, un lot de 50 de locomotive “Consolidation” (1D-h2) dintre care 25 au fost construite de catre BLW si 25 de catre ALCO.

Americana a avut o comportare buna in timp fiind usor de reparat si intretinut.
Utilizata cu preponderenta la tractiunea trenurilor de marfa si coletarie rapida a avut parte si de critici legate, in special, de consumul mare de pacura si vibratiile la viteze mari.

Depoul Fetesti a fost ultimul care a avut in parc o “Americana” ce a fost casata in 1979.




C.F.R. 150.1105

Desi avute cu mult timp inainte, locomotivele C.F.R. tip 1E – h2 au ajuns la noi odata cu WW II preluate de Deutsche Reischbahn. Astfel au fost inchiriate de la DR, de catre Romania, in jur de 100 de masini pentru nevoile de transport greu.

Seria DR52 a suferit o serie de modificari fata de modelul de baza datorita necesitatii realizarii acesteia intr-un timp cat mai scurt si a unei intretineri cat mai usoare.
Astfel au fost eliminate ecranele de fum si inlocuite cu cele mici de tip Witte, s-a eliminat preincalzitorul, unul din cele doua nisipare, cutia de foc a fost sudata si prin acelasi procedeu de imbinare a componentelor, sudura, au fost realizate bielele motoare si cuplare, rotile alergatoare cu spite au fost inlocuite cu roti disc si a fost dotata cu tender 2’2”T32 (Wanenntender) cu capacitate sporita de apa.

C.F.R. 150.1105 (DR 52) provine dintr-un lot de locomotive primite din partea U.R.S.S. drept compensatii de razboi, sosite in tara intre anii 1948 – 1949.

Desi retrase din serviciul activ in perioada 1976 – 1979, cateva locomotive ale seriei C.F.R. 150.1000 au ramas in continuare la tractiunea trenurilor de marfa, la manevra sau ca generator de abur.
Ultima 150.1000 o regasim in anul 1978 la manevra in Campulung Est.

Masina 150.1105, fosta DR 52.196, aflata la “Muzeul Locomotivelor cu Abur” din Sibiu este utilizata la remorcarea trenurilor nostalgice.


Ne despartim de “Muzeul Locomotivelor cu Abur” din Sibiu mai bogati un pic, atat din punct de vederea al cunostintelor cat si sufleteste.
“Batranele Doamne”, astazi iesite la pensie, isi merita pe deplin locul intr-un muzeu si nu ar fi acolo daca o mana de oameni inimosi nu ar fi depus eforturi pentru ca noi sa ne bucuram de ceea ce vedem.

Le multumim ca exista.


“Iar dincolo de pod te asteapta, istoria CFR si martorele acesteia, locomotivele cu abur.
Daca ar putea vorbi oare ce povesti cu “cai de foc”, trenuri de lux, regi si imparatese ar spune?”

inapoi la REPORTAJE
Text: LDH
Editare: FloS
Foto: FloS


Free Blog Counter