Textele, fotografiile si planurile din aceste pagini sunt rezultatul a foarte multe ore de munca. Pot fi utilizate exclusiv pentru uz personal iar pentru folosirea in alte scopuri va rog sa ne contactati.

Macheta "Lipanesti Halta" ( III )

. inapoi la ATELIER
continuare la: Macheta "Lipanesti Halta" ( II )

Greu se misca lucrurile …


Asta, probabil, din cauza faptului ca pe langa lucrul efectiv la machete mai trebuie facute desene, masuratori, cautata documentatie si … multe alte treburi pe care le stiti foarte bine.

Ca tot m-am “jucat” si am facut un model din carton al castelului de apa de la Lipanesti …





… pentru verificarea cotelor si a desenelor desfasurate m-am gandit ca nu ar fi rau, ca sa mai avansez cu lucrarea, sa transform o coloana hidraulica dintr-un kit de montaj intr-o coloana ce a fost si se mai gaseste pe la CFR.
Ca material documentar am folosit fotografiile facute in preumblarile pe liniile CFR.
In ordine: Jiblea (Calimanesti), Brasov, Maneciu, Craiova si Calafat





La toate acestea s-au mai adaugat fotografii din carti despre CFR.

Problema nu era care coloana hidraulica sa o aleg, problema era care kit din colectia proprie se preteaza cel mai bine la modificari si in final sa obtin o coloana hidraulica cat mai aproape de cele folosite de CFR.
Kitul de la care am plecat este KIBRI 9422, 1:87 H0, cu piese dintr-un plastic moale ce se preteaza foarte bine la taiere si debavurare, cu instructiuni de montaj simple si clare.



Kitul este foarte usor de asamblat si propune doua variante de montaj pentru linii cu si fara terasament.



Din poza cu coloana montata, fara a lipi componentele, rezulta ca nu prea seamana cu nimic din ce a avut CFR-ul dar sunt cateva repere ce pot fi folosite fara probleme la reconversia kitului: postamentul, scurgerea, coloana, actionarea vanei, tijele pentru manevrare si o parte din teva de alimentare.
Sculele pentru operatiile ce urmeaza sunt banale: lama pentru cutter profi, cutter cu lama subtire, adeziv pentru plastic si, nu apar in foto, smirghel, o panza pentru traforaj, pile pentru unghii si foarfeca.


Nu mi-am ales un model anume pe care sa-l reprezint dar m-am ghidat dupa coloanele hidraulice de la Jiblea, Brasov si Craiova la care am gasit elemente comune cu ale kitului de la Kibri.

Am inceput prin a demonta coloana in partile componente si am sectionat in trei parti teava de alimentare eliminand una dintre tijele de actionare.



Am recompus teava de alimentare fara a lipi bucatile pentru o vizualizare a ansamblului iar dupa debavurare, slefuire si lipire am “cocotat-o” in varful coloanei sa vad cum a iesit. Deoarece pe corpul coloanei urma sa montez o scara pentru accesul la felinar (trebuie sa poata urca cineva sa-l aprinda avand in vedere ca era luminat cu o lampa cu gaz sau ulei de rapita) a trebuit sa montez postamentul rotit cu 180 gr pentru a nu suprapune scara peste actionarea vanei iar tija de actionare am scurtat-o si indoit-o ca sa nu loveasca aceiasi actionare ce devenise suparatoare datorita modificarilor ce le impune.



Efectuand masuratori, mai trebuie facute din cand in cand dar NU dupa ce am lipit piesele, concluzia a fost ca am o coloana prea inalta deci trebuie scurtata.



De taiat nu puteam taia decat din corpul principal asa ca am reluat operatiile de sectionare, debavurare, slefuire si lipire.



Dupa cum se poate observa “obiectul” a scazut in inaltime ajungand la dimensiuni mai aproape de adevar.
Modificand teava de alimentare, a devenit mai scurta prin eliminarea cotului, a trebuit sa intervin la postament care era prea lung iar scurgerea era cu totul in alta parte decat sub teava.
Masuratori, taiere, debavurare, slefuire, lipire …


Cum am vazut in fotografii, un alt element al coloanei este scara al carei rol l-am subliniat mai sus.
Cautand prin cutia cu “rezervele de stat” de la alte kituri am gasit ce-mi trebuia.
Reluam operatiile care au devenit ca un cosmar dar fara ele nu se poate: masuratori, taiere si debitare, pozitionare pentru verificari, debavurare, slefuire, montaj prin lipire cu adeziv.



O vizualizare cu toate elementele montate pentru a vedea cat am mai avansat.



Incepusem sa ma bucur ca am terminat dar se pare ca “Zeul Modelismului” mai vrea sa ma chinuie un pic si ma trage de maneca atragandu-mi atentia ca mai sunt de montat felinarul si prelungitorul tevii de alimentare, “pantalonul”, asa ca inapoi la treaba.

Felinarul, desi nu corespunde din punct de vedere dimensional, l-am folosit direct din kit.
Nu arata rau dar nici bine nu da.
Am sa-l schimb cu unul mai mare si, de ce nu, functional.
Si uite asa aproape ca am terminat coloana hidraulica CFR.


Ce urmeaza?

Vopsirea tuturor componentelor, poate o usoara imbatranire, poate montarea unui felinar functional, poate montarea unui pantalon ca cel al coloanei hidraulice de la Craiova …

(va urma)
. inapoi la ATELIER
Text: LDH
Editare: FloS
Foto: LDH



Free Blog Counter